Hírek Bulik, koncertek Fesztiválok Interjúk Lemezajánló Fotók / videók Fórum Képeslap Linktár

Zsédenyi Adrienn

Bibliográfia - Zsédenyi Adrienn

Zsédenyi Adrienn tehetsége már nagyon korán utat kért magának. Talán amikor valamikor a ’70-es években, egy szilveszter előtti napon megszületett, már világos volt, hogy egy csillag születik, aki majd sok-sok tanulás után helyet kér magának a magyar könnyűzenei életben.
Szülei féltő szeretettel vették körül, de – zenei képzettséggel nem rendelkezvén – nem terelték a zenei pálya felé. Zséda maga választotta ezt a pályát. Egyszercsak gyerekként megérezte, hogy zenélnie kell, és hogyha a szerencse nem szegődik mellé, a zene által nyújtott boldogság akkor is elkíséri majd élete végéig.

tovább »


Szerencsére azonban a születésekor őrködő szerencsecsillag egész eddigi életében megvilágította az előtte kanyargó utat.
A család féltő, óvó kötelékének védettségében lassan-lassan belekóstolt a zene világába is. Gyerekkorában kezdett el hegedülni és 15 éves volt, amikor Sík Olgánál énekelni tanulni kezdett. Sík Olga, Olgi néni ma már élő történelem. Igazán ő tanította meg a zene szeretetére, valamint arra, hogy aki tehetséges, annak nemcsak jogai, de kötelezettségei is vannak. Ekkor értette meg, hogy tehetsége felelősséggel is jár, képeznie kell magát, nagyon sokat gyakorolni, megismernie önmagát, képességeit, érzéseit, gondolatait, hogy aztán ezeket hitelesen, a lehető legmagasabb szakmai színvonalon tudja átadni.
Tulajdonképpen az, hogy Olgi néni tehetséget látott benne, nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy a középiskolát – amit Szentesen, a Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán kezdett el – már a budapesti Móricz Zsigmond Gimnáziumban fejezte be.
De a hivatalos énekórák mellett ösztönösen érezte, hogy a zene valahol máshol, azokon a bizonyos világot jelentő deszkákon születik meg. Nem sokkal azután, hogy tizenévesen Budapestre költözött, már zenekarokkal lép fel, különböző jónevű pesti klubokban. Első szárnypróbálgatásként funky és soul dalokat énekelt Náray Erikával és Pocsai Krisztával White Chocolates néven, és éjszakánként jazz zenekarokkal lépett fel budapesti klubokban. A zene mellett ebben az időszakban életébe beköszöntöttek a színházi évadok is. Összesen három évet töltött el a színházak színpadain, stúdiósként az Arany János Színházban, az Új Színházban, de dolgozott a Független Színpadon és a Krétakör Színházban is. Ekkoriban Zsédenyi Adrienn színésznőnek készült, ugyanolyan elszántsággal, amilyennel későbbi zenei karrierjére is. Végeláthatatlan próbák következtek, szereptanulások. Ez az időszak volt az, amikor igazán megtanulta, hogyan kell a színpadon megjelenni, hogyan kell elbűvölni a közönséget. Megtanulta, hogy a színpadon nyújtott művészi teljesítménynek része a színpadi megjelenés is. Ezeknek az éveknek is köszönhető, hogy Zséda mára nemcsak egyedülálló hangú énekesnő, de dalait átéléssel, szívvel, hitelesen, színésznőhöz méltóan formálja meg. Talán ez az oka annak is, hogy koncertjeit általában színházakba, színházi környezetbe álmodja. Ezeknek a színházi éveknek a nyomait érezhetjük Zsédenyi Adrienn külsőségeiben is, tökéletesen megtervezett fellépésein, koncertjein.
Azonban mialatt Zséda teljes erejével azon dolgozott, hogy színésznő legyen, megszületett a mindent megváltoztató Cotton Club Singers.
A Cotton Club Singers minden énekese Olgi néni növendéke volt, az ő műhelyében szerettek bele a műfajba. Az együttesben eltöltött hét év alatt nagy albumok születtek, Zséda nagyon sok, nagyon sokféle zenei élménnyel gazdagodott: Négy Gengszter (1997), Casino (1998), Vokálpatrióták (1999), Ó, Budapest (2000), Single Bells (2000).
A Cotton Club Singers-el nagy sikereket értek el a négyszólamú éneklés területén. Repertoáruk kezdetben a 30-as, 40-es évek örökzöld dallamaira épült, majd a hangzás egyre modernebb lett. Akkoriban ez az együttes egészen új kaput nyitott a magyar könnyűzenében. Hatalmas, teltházas koncerteket adtak nagy koncert-termekben és szabadtéri színpadokon egy olyan műfaj képviselőjeként, amely korábban sohasem vonzott ekkora tömeget.
2000-ben addigi életének talán legkomolyabb változása következett be: férjhez ment dr. Takács Szabolcshoz, akivel azóta is boldog házasságban él. Adrienn szinte soha nem beszél a magánéletéről, szerelmével való kapcsolatába is csak akkor enged bepillantást, amikor az aktuális Aranylemez átvételekor megköszöni Szabolcs áldozatvállalását.
Ritkaság, hogy a mai, bulvárhírekkel teletűzdelt világban úgy lesz sztárrá valaki, hogy életét nem tarkítja számos pletyka férfiakról, félrelépésekről, botrányokról. Adrienn dalai azért is szólnak a szívünkhöz, mert neki is a szívében születnek meg.
És tovább folytatódtak a nagy lépések…
2000. szilveszterén, egy nappal a születésnapja után még fellépett a Cotton Club Singers-el, de 2001. január 1-től már nem tagja a zenekarnak.
Ahogy akkoriban sokat lehetett olvasni róla, szerette volna kipróbálni, hogy mire képes egyedül, a saját hangjával, a saját elszántságával. De akkor még nem is sejtette, hogy nehéz időszak következik – sok csalódással, de nagyon sok örömmel is.
Ezalatt az időszak alatt sok minden véglegessé vált az életében. Megtalálta zeneszerző társát, Rakonczai Viktort, akivel a Kőbányai Zenei Stúdióban ismerkedett meg. A kezdetektől hittek egymás tehetségében, aminek igazságát azóta számos zenei díj bizonyította. A zenei páros tehetségét az is jelzi, hogy nemcsak Adrienn aratja a sikereket, hanem Viktor is évről évre megkapja az Év Zeneszerzője díjat – Zsédával közös dalaiért. Ebben az időben eldőlt az is, hogy kik az igazi barátai, akik mindig mellette állnak, bármilyen nehéz, fáradtságos is ez az időszak, mindig biztatják, hogy soha ne adja fel. És Adriennek volt ereje a befejezéshez.
Mivel Adrienn mindig is ugyanolyan nyitott volt a világra, mint amilyen nyitott a világ felé, mialatt készült a lemez, szociálpedagógusi diplomát szerez. A diploma megszerzése sok fegyelmet, szorgalmat követelt, és Adrienn újabb élményekkel gazdagodott.
Közben azonban voltak fellépései is: 2001-ben Tabányi Mihály világhírű accordion művész kíséretében fellépett a Washingtoni Folger Shakespeare Library-ban rendezett magyar napokon, amire már énekmestere, a Színház és Filmművészeti Egyetem tanára, Kővári Judit készítette fel. Kővári Judit azóta is énektanára, mentora. Ő az a kivételes személyiség, aki új színeket hoz Adrienn hangjába. Ezeknek a hangoknak is köszönhető, hogy Zséda dalai rá annyira jellemző, mással össze nem keverhető csengésű hangokat tartalmaznak. Tanárának köszönhetően Adrienn egyre szabadabban szárnyal és otthonosan mozog – bármilyen zenei stílusban.
És 2002-ben, a sok munka után rámosolygott a szerencse: az akkori Warner Music-kal – a mai mTon kiadó – 5 lemezre szóló szerződést ír alá.
2002 novembere óta dolgozik együtt Sárdi Mariannal, menedzserével, aki mindig is több volt számára ennél.
Mivel Zséda – zeneszerzője, Rakonczai Viktor mellett – zenei producere is saját lemezeinek, így minden elemét, a dalok minden részletét ketten együtt dolgozzák ki, közösen alakítják a végső hangzást. Ezért is érezzük mindig a dalokat igaznak, hitelesnek: Zséda dalainak.
2002 őszén végre két év komoly munka után megjelent első szólólemeze „Zséda” címmel. Ekkor indult igazi szóló karrierje, és tulajdonképpen innen igazi díjeső következett.
Az első kislemez erről az albumról a „Valahol egy férfi vár” volt, amely 3 hétig vezette a VIVA tv slágerlistáját. Ezután sorra jöttek az újabb sikerek.
2003 tavaszán megjelent a második kislemez videóklippel, és hangulatában, ritmusában a korábbiaktól eltérő, lassú dallal, „Mennem kell tovább” címmel.
2003 őszén útjára indult a Szeress most! című szappanopera az RTL Klub-on, aminek főcímdalát Zséda énekli. Ez a szám hatalmas áttörést, országos ismertséget hozott Adriennek, és 3 hétig vezetti a Viva tv slágerlistáját.
A decemberre aranylemezzé lett albumon már ez a szám is szerepelt. Az aranylemez a szakma előtt is nagy elismeréssel járt, hiszen ezelőtt 13 éve nem volt olyan női előadó, aki saját dalokkal aranylemezt kapott volna.
2004 a „betakarítás” éve lett: Adrienn életében sorra jöttek a szakmai sikerek, díjak, elismerések: eMRton-díj (év énekese), Új Korosztály művészeti díj (2003), Talentum-díj, Bravo-Otto díj, Találkozások magazin Év női Sztárja díj, az Artisjus Zenei Alapítvány díja (2004), valamint az Európai Arany Művész-díj (2004).
2005-ben kapta meg a Jetix Kids Awards-ot, ami a gyerekek szavazatai alapján a legjobb magyar énekesnek jár.
2004 áprilisa a következő nagy állomás: a Thália Színházban első saját, nagy házas koncertjét adta, amelyet a Magyar Rádió is rögzített.
A koncertnek óriási volt a visszhangja. Sokszor lehetett hallani a koncertről távozó nézők megdöbbenéssel vegyes csodálatát: „Uramisten, micsoda hangja van!”, „Nem is gondoltam volna, hogy ilyen gyönyörűen énekel”.
Nemcsak a nézőknek, de Adriennek is felemelő érzés volt a színpadon a „Vallomás” című számot Somló Tamással duettben énekelni. A koncerten a nagylemez slágerré lett dalai mellett Adrienn kedvenc dalait is elénekelte, amelyek segítségével megmutatkozott, milyen sokoldalú tehetség.
2004-ben jelent meg legújabb albuma, a „Zséda-Vue”, melynek debütáló dala, a „Motel” hamarosan vezette az országos rádiós slágerlistákat, sőt a MTV /Music Television/ Wold Chart Express-en is heteken át vezető helyen állt.
Az utóbbi években, amióta szólókarrierje elindult, sokan leírták róla, hogy a különleges zenei hangzások mellett megjelenésével, szépségével is elvarázsolja a közönségét. Ha lenne a legszebb, legnőiesebb, legelegánsabb előadóművésznőnek járó díj, akkor biztosak lehetünk abban, hogy Zsédenyi Adrienn kapná.
Zséda számára a 2005-ös év új kihívással kezdődött. A „Csudafilm” című film rendezője, Ragályi Elemér a Zséda-Vue című albumról választotta ki filmjének főcímdalát, a „Mindhalálig mellettem” című dalt.
És nemcsak a film lett óriási siker, de a „Mindhalálig mellettem” című dal is – mint Zsédától megszoktuk – igazi sláger lett.
Adrienn egész eddigi élete a jól megérdemelt, nagyon sok munkával, kitartással megszerzett sikerről szól. Elhivatott ember pályarajza ez, aki sohasem veszítette el a hitét a jóságban, a tehetségében, és mindazokban az emberekben, akik mindig mellette állnak. Zséda újabb és újabb lemezei mindig felülmúlják az azt megelőzőeket, mindig új hangzásokat, új élményeket mutatva be a közönségnek. De egy dolog mindig változatlan: az élmény, amit Zsédától kapunk. A dalait hallgatva sokszor érezhetjük azt, amint a dallá változott lány belibben a szobánkba, leül a fotel karfájára, és csak nekünk énekel. És Zséda ilyen. Belülről szól hozzánk, mindnyájunkhoz külön – énekelve.

« bezár

Diszkográfia - Zsédenyi Adrienn

2002 Valahol egy férfi vár (maxi)
2002 Zséda (album)
2003 Mennem kell tovább (maxi)
2003 Szeress most! (maxi)
2004 Motel (maxi)
2004 Zséda- Vue (album)
2005 Mindhalálig mellettem (maxi)
2005 Újhold (maxi)
2005 Ünnep (album)
2007 Létray Ákos és Zsédenyi Adrienn- Valahol… (maxi)

Zsédenyi Adrienn elérhetőségei

Zsédenyi Adrienn cikkek