Hírek Bulik, koncertek Fesztiválok Interjúk Lemezajánló Fotók / videók Fórum Képeslap Linktár

Hírek

Adele-től az X-Faktorig – 2012 könnyűzenei összefoglalója

Listamustra - Adele-től az X-Faktorig – 2012 könnyűzenei összefoglalója

A The Black Eyed Peas frontembere, will.i.am összehozta a lehetetlent. A T.H.E. (The Hardest Ever) című dalában ő rappel, Mick Jagger és Jennifer Lopez énekel. Nem semmi! Ilyen felállásra álmomban sem gondoltam. Az alkalmi trió jutott elsőként eszembe 2012 popzenéjéről. Másnak nyilván más. Szokás szerint megvonjuk az év könnyűzenei mérlegét.

Furcsaságból most sem volt hiány. A legmeglepőbb, hogy világviszonylatban 2012-ben ugyanaz az énekesnő értékesítette a legtöbb nagylemezt, aki 2011-ben, ráadásul ugyanabból: az angol Adele a 21 című albumából. Az Amerikai Egyesült Államokban tavaly 5 millió 824 ezer fogyott belőle, november végén pedig elérte a tízmilliós álomhatárt, amely manapság, amikor folyamatosan csökken az átlagpéldányszám, szó szerint álomhatár. Adele a Grammy Awardson mind a hat jelölését díjra váltotta.

Listamustra - Adele-től az X-Faktorig – 2012 könnyűzenei összefoglalója

Az év világslágereinek előadói nem jeleskedtek a nagylemezeladás terén. Ez alól a fun. kivétel, bár Some Nights című korongja egyelőre csak az USA-ban teljesít kimagaslóan. A New York-i indie-pop trió Janelle Monáe kansasi énekesnővel készült We Are Young című dala az amerikai Billboard magazin Hot 100 listáját hat hétig vezette, és egy hétre a brit rangsorban is csúcsra jutott. A fun. sikere jövőre bizonyára világszerte tovább nő. Javarészt a Grammynek köszönhetően, ahol hat fő kategóriában nevezték, és a díjkiosztó nagy győztese lehet. Vagy az angolok aktuális büszkesége, a Mumford & Sons lesz az első számú befutó, a folk-rock zenekar szintén hat kategóriában érdekelt.

De hagyjuk a jóslatokat, s térjünk vissza a tényekhez. Csodásan indult 2012. Az első világsláger, amely aztán az év legnagyobbja lett, ötcsillagos szerzemény. Olyan, mintha Sting komponálta volna legszebb éveiben. A Somebody That I Used to Know, a belga születésű, kétéves korától Ausztráliában élő Gotye és az új-zélandi Kimbra dala az amerikai listát nyolc, a britet és a németet öt-öt hétig uralta.

Az USA-ban nem ez volt a leghosszabb vezetés, hanem a kilenchetes, azt ketten érték el. Nyáron a kanadai Carly Rae Jepsen a Call Me Maybe című slágerrel. A dal sikeréhez nagyban hozzájárult a videoklipje, amelyben Carly a szomszéd fiúval szemezget (Holden Nowell modell alakítja), akiről a klip végén érdekes dolog derül ki… Ősszel a Maroon 5 tanyázott kilenc hétig vezető pozícióban. Az Adam Levine vezette Los Angeles-i együttes a One More Night című szerzeménnyel gyarapította slágereinek számát.

Gotye és Kimbra dala mellett volt egy másik is, amely számunkra fontos mindhárom zenepiacon az első helyig jutott. Rihannának a Diamonds az USA-ban a tizenkettedik, az Egyesült Királyságban a hetedik, Németországban az ötödik listavezetője. A barbadosi hölgy napjaink legnépszerűbb énekesnője. Az állandó jelenlétre hajt, folyamatosan a slágerlisták élmezőnyében és a bulvárhírek élén szerepel. Az amerikai örökranglistán már csak hárman találhatók előtte: Michael Jackson (tizenhárom listavezető zeneszámmal), Mariah Carey (tizennyolccal) és a The Beatles (hússzal).

Kis híján mindhárom piacon csúcsra ért a dél-koreai énekes-rapper, PSY slágere, a Gangnam Style – a német listát két, a britet egy hétig vezette, az amerikain hét hétig állt ugrásra készen az ezüstérmes pozícióban. Klipje a vezető videómegosztó honlap történetének legnézettebb videoklipje. Legyőzte a legyőzhetetlennek hitt Justin Bieber és Ludacris párost, a Baby című daluk tartotta a rekordot. Nemcsak dél-koreainak, egy brazil énekesnek is termett babér. Michel Teló az Ai se eu te pego! című szerzeménnyel mifelénk aratta legnagyobb sikereit, a német listán tíz hétig volt első.

A kanadai Justin Bieber március 1-jén töltötte be tizennyolcadik életévét. A rajongói kaptak tőle új stúdióalbumot Believe címmel, mégsem lehetnek maradéktalanul elégedettek. Kedvencüket ugyanis egyetlen kategóriában sem jelölték a 2013-as Grammyn. Az jóval nagyobb meglepetés, hogy a One Directiont sem. A négy angol és egy ír énekes alkotta csapat az első brit formáció, amely az első, Up All Night című nagylemezével rajt-cél győzelmet aratott az amerikai eladási rangsorban – az albumból 176 ezer példány kelt el a megjelenés hetében márciusban. A fiúk novemberben kiadott második, Take Me Home című stúdiólemezéből az USA-ban 540 ezret értékesítettek az első héten.

Nálunk három rapper, Majka, Curtis és BLR könyvelheti el az év slágerét. Nemcsak a Belehalok, hanem két paródiaváltozatának (Béla, Pista és Pamkutya; Irigy Hónaljmirigy) videoklipje is óriási nézettséget produkál a videómegosztó portálokon. A magyar zenepiacot érdekes kettősség jellemzi. Az egyik oldal soha nem tapasztalt magas színvonalú. A Petőfi rádiónak köszönhetően olyan zenészek is hódítanak, akik korábban labdába sem rúgtak. A másik oldalon a tehetségkutató tévéműsorok főleg tiszavirág-életű sztárjai vannak. Az utolsó Megasztárból csak a győztes, Radics Gigi maradt fenn. Az X-Faktor esetében jobb a helyzet, az első sorozatból a zenei életben öten eresztettek gyökeret (a népszerűség sorrendjében): Janicsák Veca, Takács Nikolas, Wolf Kati, Vastag Csaba és Vastag Tamás. A második szériából egyelőre az első három helyezett: Kocsis Tibor, Muri Enikő és Baricz Gergő rukkolt elő saját dalokat felvonultató CD-vel.

Jó zeneszámokkal teli 2013-at kívánok! (Vasárnap)

Puha József

2012. 12. 31. 9:45

A cikk küldése emailben A cikk nyomtatása

Neked mi a véleményed?

Tereziarita 2012. 12. 31. 16:31
Erősen diszkriminatív a szerző hozzáállása és véleményalkotása. "A magyar zenepiacot érdekes kettősség jellemzi. Az egyik oldal soha nem tapasztalt magas színvonalú. A Petőfi rádiónak köszönhetően olyan zenészek is hódítanak, akik korábban labdába sem rúgtak. A másik oldalon a tehetségkutató tévéműsorok főleg tiszavirág-életű sztárjai vannak. " Vagyis a labdába sem rúgottak eleve magas színvonalúak lettek csak azért, mert a Petőfi Rádió leadja a számaikat? És a tehetségkutatók egy külön kaszt? A kedves cikkíró szerint eleve lehetetlen, hogy köztük igazi tehetség bukkanjon fel, mi több, fennmaradjon és értéket közvetítsen? Abba kéne hagyni az előítéletes véleményalkotást, mindenhol, és venni a fáradságot egy élőzenés koncert meghallgatására. Bár lehet, hogy véleményt alkotni felelősség, ami nem nagy divat mostanában. Félreértés ne essék, a tehetségkutatók felhígultak, ezzel maximálisan egyetértek, csak nem globálisan kellene ítélkezni, hanem az egyes előadóművészekről külön-külön És ez már túlmutat ezen a cikken.....
Titi68 2012. 12. 31. 21:32
Engem igen érdekelne a kedves cikk író azon mondata: "a népszerűség sorrendjében" - vajon a népszerűséget mi alapján mérte?Lemezeladási adatokat, koncertek és fellépések mennyiségét, Közösségi portálokon való rajongói bázist, TV szerepléseket, vagy bulvár jelenlétet ? Pontosan mi alapján határozta meg a sorrendet az 1 X faktor esetében? Avagy csak szimpátia alapján döntött?
VENDÉG 2013. 04. 17. 5:22
SZUPER!

Nick-név:

Ellenőrző kód
Ellenőrző kód:

Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.

Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »

Adele-től az X-Faktorig – 2012 könnyűzenei összefoglalója cikk képei
Listamustra - Adele-től az X-Faktorig – 2012 könnyűzenei összefoglalójaListamustra - Adele-től az X-Faktorig – 2012 könnyűzenei összefoglalója