Hírek
De hol itt a plágium?
Néhány éve egy zenésztől megkérdeztem, ki vagy mi inspirálta a nagylemezét. Azt válaszolta, hogy ő nem szokott lopni. Nem értettem. Most már értem. Összemosódott az inspiráció és a plágium közti határ.
Zenetörténeti nap volt március 10, egy szomorú nap. A sztori azzal kezdődött, hogy Robin Thicke, T.I. és Pharrell Williams 2013-as megaslágerének, a Blurred Linesnak a fő szerzője, Pharrell Williams egy interjúban az 1984-ben elhunyt Marvin Gaye-ről és a legenda 1977-es Got to Give It Up című daláról áradozott mint inspirációról. Aztán sok minden történt, bírósági ügy lett belőle, az esküdtszék pedig kimondta, a Blurred Lines és a Got to Give It Up közti egyezés ugyan nem szándékos, de mivel a struktúrájuk hasonló, ezért a triónak 7,3 millió dollárt kell fizetnie Gaye örököseinek. A sláger eddig 16,7 millió dollárt hozott a konyhára. A döntés állítólag számos zenei szakértő vizsgálata alapján született. Az összeg a valaha volt legnagyobb könnyűzenei plágiumban. Igaz, nincs vége még a pernek, Williamsék fellebbeztek.
A két dal között többszöri hallgatás után valóban felfedezhető icipici hasonlóság, a döntés mégis mélységesen elszomorít. Ez komoly gátat szab a kreatív zeneszerzésnek. A sötét jövőt vetíti elő. Az utóbbi években hozzászokhattunk már ahhoz, hogy a nagy slágereknél szinte mindig felmerül a plágiumgyanú. Ez érthető, hiszen a zeneipar túlzsúfolt, a tárház kimerülőben van, mindegyik dal hasonlít legalább egy másikra.
A mostani bírósági döntés mögött ilyen-olyan érdekek húzódnak, egyesek nyilván azt akarják elérni vele, hogy megsokszorozódjanak a hasonló ügyek. Tulajdonképpen már el is érték. Mostantól halott legendák pénzéhes leszármazottjai időt, energiát nem sajnálva fogják keresni, melyik dal mutat némi hasonlóságot felmenőjük dalaival. Nevesincs zenészek fogják kutatni a saját szerzeményeikhez hasonlítókat. Aki szántszándékkal lop, azt igenis büntetni kell, de ilyen esetekben, mint a Blurred Lines mesterséges kálváriája, nem szabad engedni a zsarolóknak. Maga a vádirat is nevetséges. Marvin Gaye örököseinek ügyvédei szerint a családot 25 millió dollár kár érte (!) a plagizáltnak vélt dal értékesítése során. Tehát több mint amennyi bevételt hozott. Kíváncsi vagyok, hogyan számolták ki. Eredetileg ennyit is követeltek. 25 millió dollár ugyan nem, de 7,3 millió azért üti a markukat, amelynek legalább felét elviszik az ügyet megnyert „szakemberek”, de még így is bőven megérte nekik. Egyebek mellett reflektorfényt is kaptak, és megemelkedett az értékük, mehetnek jó pénzért szerepelni ilyen-olyan show-műsorokba. (Új Szó)
2015. 03. 23. 9:27
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Hírek
Turizmus és kultúra a munkaerőpiacon – állás Pécs környékén
A vidéki álláslehetőségekkel kapcsolatban hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy ha az ipari tevékeny..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..