Hírek Bulik, koncertek Fesztiválok Interjúk Lemezajánló Fotók / videók Fórum Képeslap Linktár

Hírek

Sztárok helyére pályázó fiatalok – 2019 könnyűzenei összefoglalója

Listamustra - Sztárok helyére pályázó fiatalok – 2019 könnyűzenei összefoglalója

A zeneipar folyamatosan alakul át, változnak a zenefogyasztási szokásaink is. A lassan magunk mögött hagyott esztendőben még nagyobb intenzitással alakultak át a dolgok, mint az elmúlt években. Igazából senki sem tűnt ki 2019-ben, a nagy sztárok is csak átlagos nyomot hagynak maguk után, tulajdonképpen még az a Lil Nas X is, aki hatalmas rekordot állított fel az USA-ban.

Mivel a georgiai születésű, húszéves Lil Nas X valóban óriási zenetörténeti tettet hajtott végre, kezdjük vele összefoglalónkat. Messziről kell indulnunk. Trent Reznor rockzenekara, a Nine Inch Nails 2008-ban adta ki az instrumentális, négy részből álló Ghosts I–IV című lemezét. A dupla albumon hallható zene szabadon átdolgozható, felhasználható. YoungKio holland producer a 34 Ghosts IV című szerzeményt hiphoposította: felgyorsította, ütemeket rakott alá, s az alapot feltöltötte egy olyan honlapra, ahol zenét lehet keresni, vásárolni. Lil Nas X megvette azt. A két fél sokáig nem ismerte egymást, a vásárló még azt sem tudta, hogy az alap a Nine Inch Nailsé. Lil Nas X a hiphopot countryval ötvözte, szöveget írt rá, s elkészült az Old Town Road című dal, amely először az interneten élte életét. A rapper videós illusztráció gyanánt a nagy sikerű Red Dead Redemption 2 című western videójáték képsorait keverte alá, majd különböző cowboyos mémeket párosított a zeneszámhoz. A felvétel eljutott a TikTok videós app felhasználóihoz, akik videókat gyártottak rá. Az Old Town Road csak egy hétig szerepelt az amerikai Billboard countrylistáján, utána a magazin eltávolította róla, azzal az indoklással, hogy nem tesz eleget a műfaj kívánalmainak, nem használ elég elemet a countryzenéből. A Hot 100 rangsorban viszont tarolt. Az alapváltozata egy, a Billy Ray Cyrus countryénekessel (Miley Cyrus édesapjával) készített remixe tizennyolc hétig uralta a listát, amivel új rekord született. Az eddigi csúcs tizenhat hét volt, Mariah Carey és a Boyz II Men, valamint Luis Fonsi, Daddy Yankee és Justin Bieber tartotta – az előbbiek a One Sweet Day-jel 1995-ben és 1996-ban, az utóbbiak a Despacitóval 2017-ben vezettek. Lil Nas X rövid dalocskája azonban az amerikai teljesítménye ellenére, mindent összevetve nem lett elsöprő világsláger, főleg a neten hódított, a rádiók mifelénk alig játszották.

Listamustra - Sztárok helyére pályázó fiatalok – 2019 könnyűzenei összefoglalója

Rohan az idő. Lil Nas X-t egy olyan énekesnő, a Los Angeles-i Billie Eilish tette trónfosztottá az USA-ban, aki már az új évezredben, 2001. december 18-án született. Első ismert zeneszámát, az Ocean Eyest bátyja, a tinédzserként a Glee című tévéfilmsorozatban is szereplő Finneas O’Connell írta a The Slightlys nevű együttesének, de mivel túlságosan érzelgősnek találta, átpasszolta a húgának. A felvétel 2015 novemberében került fel a SoundCloudra, és Billie-re azonnal lecsapott az Interscope Records. Azóta bátyjával közösen komponálnak. Első stúdiólemeze, a When We All Fall Asleep, Where Do We Go? március 29-én került forgalomba. Alapjában véve minden a helyén és rendben van rajta: az elektropopos és hiphopos hatású szerzemények, a minimálisra csupaszított hangzás, a depresszív, nyers, fájdalommal teli, itt-ott bizonytalan hang és a témaválasztás is. A dalok középpontjában az énekesnő generációjának problémái, szorongásai állnak, a folyamatos megfelelési kényszer, a bánat, keserűség, fájdalom, szenvedés. Az viszont nem túl hiteles, hogy Billie Eilish annyi élettapasztalatot tár elénk, amennyi már túl sok egy ilyen fiatal lánytól. Ezt leszámítva az énekesnő 2019 popzenéjének üde színfoltja.

Az ősz legnagyobb európai slágerét egy másik fiatal énekesnő, az ausztrál Tones and I szolgáltatta, aki egy ideig utcazenész volt Melbourne-ben. A Dance Monkey című zeneszámával csúcsra ért kontinensünk két legfontosabb zenepiacán, a briten és a németen is. Az év felfedezettjei között meg kell említenünk a wisconsini születésű, albán származású Ava Maxet is, aki leginkább a Sweet but Psycho című felvételével tarolt. A tinik további két kedvelt előadója, a Fifth Harmony lánycsapatban ismertté vált, kubai születésű Camila Cabello és a kanadai Shawn Mendes pedig a Señorita című duettben nemcsak a színpadon egyesítették erőiket, hanem a valós életben is párt alkotnak.

A férfi előadók között az év legnagyobb felfedezettje Lewis Capaldi. Az 1996-os születésű skót énekes dala, a Someone You Loved világsláger lett, a brit rangsort hét, az amerikait három hétig vezette. Első stúdióalbuma, a Divinely Uninspired to a Hellish Extent május 17-én jelent meg, tizenkét szomorkás hangvételű, de nem depresszív, önsajnáló szerzeménnyel. A mély, rekedtes hangú, enyhe skót akcentusú Capaldi elmondása szerint azért komponál érzelmes, melankolikus zeneszámokat, mert a szomorú témákról könnyebb írni, mint a boldogságról. Nagylemeze novemberben új változatban (Extended Edition) került forgalomba, három új felvétellel kiegészítve. Az énekest sokan Adele férfi megfelelőjének tartják, nem alaptalanul, zenéjük hasonló, ráadásul Capaldi sem sztáralkat, van rajta néhány felesleges kiló. De szerencsére 2019-ben ez már nem számít, amit alátámaszt a duci Lizzo amerikai rapperlány sikertörténete is – a Truth Hurts című slágerével hét hétig állt az amerikai lista élén.

A fiúcsapatok közül ezúttal a Jonas Brothersnek termett a legtöbb babér. A három testvér: Kevin, Joe és Nick Jonas alkotta formáció pályafutásának 2005-ben indult és 2013-ig tartott első szakaszát nem nevezhetjük elsöprő sikertörténetnek. A trióban több volt, mint amennyit sikerült kiaknázni. A fiúk ez alatt az évek alatt csak két dallal szerepeltek az amerikai Hot 100 tízes mezőnyében. A visszatérő, Sucker című szerzeményükkel viszont robbantottak, az USA-ban rajt-cél győzelmet arattak vele – a Hot 100 történetében ez a 34. olyan sláger, amely a csúcson debütált. Egyébként a 33. és a 35. is idén tarolt, az előbbi Ariana Grande floridai születésű énekesnő 7 Rings, az utóbbi Travis Scott houstoni rapper Highest in the Room című zeneszáma.

Listamustra - Sztárok helyére pályázó fiatalok – 2019 könnyűzenei összefoglalója

Az előző két évtized legendás fiúcsapatai közül hárman is visszatértek. Az öttagú floridai Backstreet Boys DNA címmel jelentkezett stúdióalbummal, az 1998 és 2012 között működött, tavaly újjáalakult Westlife ír fiúkvartett (öttagú volt, Brian McFadden 2004 márciusában vált ki) Spectrum címmel jelentette meg stúdiólemezét, az eredetileg szintén öttagú, jelenleg Gary Barlow, Howard Donald és Mark Owen alkotta manchesteri Take That pedig Odyssey – Greatest Hits Live címmel koncertkiadvánnyal rukkolt elő. Egykori zenésztársuk, Robbie Williams dupla karácsonyi albumot adott ki. A The Christmas Present című korong a brit eladási rangsor második helyén kezdett, a Coldplay angol pop-rock zenekar nyolcadik, Everyday Life című stúdiólemeze mögött. A második héten aztán átvette a vezetést. Ami meglepő, hogy idén karácsony előtt – az előző évekkel ellentétben – nem volt dömping, a megjelenések egyenletesen szóródtak szét az évben.

2019-ben több olyan sztár is új stúdióalbummal jelentkezett, akik korábban kimagasló eladást értek el, és ezúttal is sokat várt tőlük a szakma. Közülük a két vezető előadó, a pennsylvaniai Taylor Swift és az angol Ed Sheeran sem tudott robbantani az új lemezével, előbbi a Lover, utóbbi a No.6 Collaborations Project cíművel (habár a mezőnyből még így is jócskán kiemelkedtek), ami magyarázható a zeneeladás világszerte csökkenő tendenciájával. Madonna 14. stúdióalbuma, a Madame X villámgyorsan eltűnt az eladási listákról, pedig a popkirálynő most is megújult, lemezét népszerű szerzőkkel, közreműködőkkel készítette.

A hazai zenepiacot továbbra is a már régen befutott nagy nevek uralják. A legtöbb hanghordozót Ákos (Idősziget), a Tankcsapda (Liliput Hollywood), valamint a Kowalsky meg a Vega (Árnyék és fény) adta el, s az ő koncertjeik vonzzák a legtöbb érdeklődőt. A másod- és harmadvonalban komoly csatározások folynak a közönség kegyeiért. A hiphopmezőnyben a BLR, Fura Csé és Szakács Gergő alkotta Follow the Flow hatalmas sikere megtörte a Halott Pénz és a Wellhello uralmát. Főleg a Petőfi rádiónak köszönhetően új együttesek futottak be, például az Oliver From Earth vagy a már több mint tíz éve létező No Sugar. Az utóbbi Erdélyből, Gyergyószentmiklósról származik, akárcsak az a Bagossy Brothers Company (a Bagossy testvérek, Norbert és László korábban zenéltek is a No Sugarban), amely 2019-ben újabb szintet lépett, s az Olyan Ő című szerzeményét nyugodt szívvel kikiálthatjuk az év legnagyobb magyar slágerének.

Jó zenében gazdag 2020-at kívánok olvasóinknak!

(Az összefoglaló a szlovákiai magyar Vasárnap című hetilapban jelent meg.)

Puha József

2019. 12. 31. 23:59

A cikk küldése emailben A cikk nyomtatása

Neked mi a véleményed?

Nick-név:

Ellenőrző kód
Ellenőrző kód:

Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.

Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »

Sztárok helyére pályázó fiatalok – 2019 könnyűzenei összefoglalója cikk képei
Listamustra - Sztárok helyére pályázó fiatalok – 2019 könnyűzenei összefoglalójaListamustra - Sztárok helyére pályázó fiatalok – 2019 könnyűzenei összefoglalójaListamustra - Sztárok helyére pályázó fiatalok – 2019 könnyűzenei összefoglalója