Hírek Bulik, koncertek Fesztiválok Interjúk Lemezajánló Fotók / videók Fórum Képeslap Linktár

Hírek

A Dal 2020: Eurovíziós álom nélkül

A Dal - A Dal 2020: Eurovíziós álom nélkül

A legnagyobb baj az, hogy az álarcban éneklő (nem csak énekes) hírességekre épülő tévéműsor nagyobb média- és sajtóvisszhangot kap, mint egy olyan tévéműsor, amelyben vadonatúj szerzemények mutatkoznak be és versengenek a fődíjért. Az előbbi nem járul hozzá a zenei élet gazdagításához, igaz, nem is célja az, az utóbbi viszont évek óta harminc új dalt küld a zenei vérkeringésbe.

A Dal nyolc évad után jelentősen átalakult. A legfontosabb változás az, hogy a győztes már nem képviseli a magyarságot az Eurovíziós Dalfesztiválon, ahol idén nem veszünk részt. Most már látjuk, A Dal mozgatórugója az európai részvétel volt. Minden alkalommal viták tárgyát képezte az, hogy jó döntés született-e, az adott énekes, zenekar mennyire lehet sikeres az Eurovízión. Leginkább e lehetőség hiánya miatt ezúttal jóval kisebb visszhangja van a műsornak.

A Dal - A Dal 2020: Eurovíziós álom nélkül

A másik fontos változás, hogy csak magyar nyelvű zeneszámokkal lehetett nevezni. Manapság már a hazai könnyűzenében is rengeteg kiváló, sőt világszínvonalú angol nyelvű felvétel készül, ezeket kizárni nem volt jó döntés, színesíthették volna a kínálatot. A kiesők és a továbbjutók ismertetése körüli feszültség kiélezése sem volt jó ötlet, nem kellene a kereskedelmi tévécsatornákon futó tehetségkutatókat majmolni, hiszen A Dal másról szól, itt – ahogy a készítők előszeretettel hangoztatják is – valójában az élő show-ba beválogatott harminc produkció mindegyike győztes. Az viszont sokat emelt a műsorfolyam színvonalán, hogy a két elődöntőben akusztikus változatban kellett előadni a szerzeményeket, szinte mindegyik remek új köntöst kapott.

 

A szerencsés gyorsan kiesők

A Dal esetében többször bebizonyosodott már: nem biztos, hogy kint, a zenei életben a legtovább jutó zeneszámok érvényesülnek a legjobban. Most is van négy olyan felvétel (Berkes Olivér: Visszakér a múlt, Zaporozsec: Találj rám, Heincz Gábor Biga: Máshol járunk, Patikadomb: Rólad), amelyek csak egy kört mentek, a válogató volt a végállomásuk, mégis jól befészkelték magukat a rádiók kínálatába, s nem csak a Petőfi rádióéba. Közben a döntőig jutott Fatal Error szerzeményét – mint a szombati műsorban kiderült – rotációban nem játssza még a Petőfi rádió sem, amit kifogásolt is az együttes.

 

Döntős mezőny megfelezve

A döntőben nyolc szereplő mutathatta be produkcióját: a Fatal Error (Néma), Rácz Gergő és Orsovai Reni (Mostantól), Takács Nikolas (Csendbeszéd), a Tortuga (Mámor tér 3.), Ember Márk (Tovább), Kóbor Zsóka és Polgár Patrik (Valamiért), a Nene (Későre jár), valamint a Turbo (Iránytű). A versenyzők maguk dönthették el, hogy az eredeti hangszerelésben vagy akusztikus verzióban adják elő zeneszámukat. A négytagú zsűri (Pély Barna, Vincze Lilla, Nagy Feró, Apáti Bence) tíz, nyolc, hat és négy ponttal jutalmazott négy-négy produkciót, az összes elhangzását követően. Az így versenyben maradt négy szereplő: Rácz Gergő és Orsovai Reni (32 pont), a Turbo (30 pont), a Nene (20 pont), valamint Ember Márk (14 pont) közül a nézők választották ki a győztest.

A Dal - A Dal 2020: Eurovíziós álom nélkül

 

A pop diadala a rock felett

Ezúttal a pop diadalmaskodott: a legtöbb szavazatot Rácz Gergő és Orsovai Reni duettje kapta, amely jelenleg a vezető magyar sláger, a legnagyobb videómegosztó portálon már a tizenkét millióhoz közelít a nézettsége. A Mostantól zenéjét Bella Máté és Rácz Gergő komponálta, szövegét Hujber Szabolcs és Rácz Gergő írta. A duó a hetvenöt millió forintos összértékű nyeremény mellett – amelyből tovább építheti zenei karrierjét – felléphet a legnagyobb magyarországi fesztiválok, köztük a VOLT és a STRAND színpadán. A Mostantól a két előadó első közös munkája, ezért nem tudni, hogy a koncertműsorukat mivel fogják megtölteni, minden bizonnyal mindketten a saját repertoárjukkal… A négyes döntőben még a Turbo rockzenekarnak volt győzelmi esélye.

Rácz Gergő tinédzserként tűnt fel a Park nevű együttesben (Fenyő Miklós fia, Fenyő Dávid volt a frontember), amelynek egyetlen nagylemeze Minek nőjek fel! címmel 1992-ben jelent meg. Rácz az 1997 és 2001 között működött V.I.P. tagjaként vált igazán ismertté. A fiúkvartett feloszlása óta zeneszerzőként és szólóénekesként tevékenykedik, valamint 2004 és 2015 között tagja volt a Fool Moon a capella csapatnak, amely szintén ismerős lehet A Dalból, kétszer is részt vett benne. Orsovai Reni a 2017-ben alakult Nene zenekar vezetője, ő tehát duplán volt jelen a szombati döntőben. A műsorban visszatérő szereplő, 2018-ban együttesével, tavaly Deniz Ide várnak vissza című slágerének az énekesnőjeként láthattuk.

A nézők szerint a Mostantól akusztikus változata sikerült a legjobban, pedig ez a szerzemény a mondanivalójából eredően sokkal hatásosabb az eredeti verziójában. A zsűri A Dal felfedezettjének a Tortugát kiáltotta ki. Molnár Tamás is díjat kapott, Pál Dénes az elődöntőig jutott zeneszámának a szövegírójaként – az ítészek szerint a Készen állsz szövege volt a legjobb a harmincas mezőnyben. (Új Szó)

Fotó: MTI

Puha József

2020. 03. 11. 13:18

A cikk küldése emailben A cikk nyomtatása

Neked mi a véleményed?

Nick-név:

Ellenőrző kód
Ellenőrző kód:

Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.

Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »

A Dal 2020: Eurovíziós álom nélkül cikk képei
A Dal - A Dal 2020: Eurovíziós álom nélkülA Dal - A Dal 2020: Eurovíziós álom nélkülA Dal - A Dal 2020: Eurovíziós álom nélkül