Hírek Bulik, koncertek Fesztiválok Interjúk Lemezajánló Fotók / videók Fórum Képeslap Linktár

Hírek

A BRIT Awards után

BRIT Awards - A BRIT Awards után

A legrangosabb brit zenei díjak januárban nyilvánosságra hozott jelöltlistája egy kivételtől eltekintve nem szolgált különösebb meglepetéssel, ennek megfelelően a múlt szerdai gálán sem történt váratlan fordulat. A Smile című slágerrel tavaly júliusban befutott Lily Allen esetében lógott ki a lóláb.

Az énekesnő gyűjtötte be a legtöbb jelölést, szám szerint négyet, ami azért volt furcsa, mivel az Alright Still című albuma a minőségét illetően nagy adag jóindulattal is csak a középmezőnybe sorolható. A díjátadón aztán helyreállt a rend, a fiatal hölgy elismerés nélkül távozott a londoni Earls Courtban megrendezett ünnepségről. Górcső alá vesszük az egyes kategóriák győzteseit.

BRIT Awards - A BRIT Awards után

A legjobb brit női előadó – Amy Winehouse
„A hangja alapján afroamerikai, a valóságban brit zsidó. Szexis, de erre nem játszik rá. Fiatal, dalai mégis öregesek. Kifinomultan énekel, ám trágáran fogalmaz” – így jellemezte az 1983. szeptember 14-én született énekesnőt az egyik brit sajtóorgánum. Mi, közép-európaiak csak akkor lettünk figyelmesek Amyre, amikor neve feltűnt a 2004-es Mercury Music Prize-díj jelöltjei között a dzsessz- és soulelemekre épülő, könnyed Frank című 2003-as debütáló lemezével. Komoly alkoholproblémák leküzdése után tavaly október 30-án jelentette meg második, Back To Black című albumát. Zeneileg ugyanolyan könnyed, mint az első anyag, szintúgy szókimondó szövegvilággal párosítva.

A legjobb brit férfi előadó – James Morrison
Az 1984. július 10-én született srác a gitáros-dalszerző, James Blunt sokadik, ám egyik legnépszerűbb követője Paolo Nutini mellett. Elmondása szerint kezdetekben Al Green, Otis Redding, Cat Stevens és a The Kinks repertoárja gyakorolt rá hatást, miután nagybátyja inspirálására gitározni kezdett. Bemutatkozó nagylemeze, az Undiscovered tavaly július 31-én került a boltokba, és Nagy-Britanniában az év tizedik legvásároltabb hanghordozója volt.

A legjobb brit zenekar – Arctic Monkeys
A legjobb brit album – Arctic Monkeys: Whatever People Say I Am, That’s What I’m Not
A The Beatles óta egyetlen együttes felbukkanása sem váltott ki akkora hisztériát Nagy-Britanniában, mint az Arctic Monkeys. Az Alex Turner vezette sheffieldi zenekar 2005 őszén robbant be az élvonalba az I Bet You Look Good On The Dancefloor című felvételével az addig példátlan internetes gerillakampánynak köszönhetően. A tavaly január 23-án kiadott albuma a brit zenetörténet leggyorsabban fogyó bemutatkozó hanghordozója lett, 363 735 példányt vásároltak belőle a szigetországban a megjelenés hetében.

A legjobb brit kislemez – Take That: Patience
Az 1996. február 13-án feloszlott fiúcsapat visszatérése 2006 sikertörténete. Gary Barlow, Howard Donald, Jason Orange és Mark Owen november 27-én jelentette meg a Beautiful World című nagylemezét, és az évből hátralévő harmincöt nap alatt 1 144 521 példányt értékesítettek belőle Nagy-Britanniában, ezzel az év második legkelendőbb korongja lett a Snow Patrol albuma, az Eyes Open mögött. A Patience négy hétig vezette a brit kislemezlistát.

A legjobb brit újonc – The Fratellis
A glasgow-i gitárpop trió odahaza minden kétséget kizáróan az elmúlt év legnagyobb felfedezettje. A zenészek a szeptember 11-én boltokba került Costello Music című nagylemezükön főleg a klasszikus brit punk és ska fénykorából merítenek, de a The Libertines hatása is visszaköszön róla.

A legjobb brit koncertzenekar – Muse
A devoni rockegyüttesre a 2000-ben kiadott első albuma után máris ráragasztották az „új Radiohead”-jelzőt. Való igaz, a gitáros-billentyűs-énekes, Matthew Bellamy éneklésén jócskán érződik a Radiohead-frontember, Thom Yorke hatása. A zenekar a tavaly július 3-án megjelent negyedik, Black Holes & Revelations című lemezén elszakadt az addigi progresszív rockos hangzásvilágától, és a pop irányába tolta el a stílusát. Több dalban főszerephez jutott a szintetizátor és az elektronika, minden korábbinál hangsúlyosabb politikai szövegvilág kíséretében.

A legjobb nemzetközi női előadó – Nelly Furtado
A kanadai születésű portugál származású énekesnő bemutatkozó, Whoa, Nelly! című korongja 2000-ben látott napvilágot. A következő, a 2003-as Folklore cíművel nem tudta megismételni kezdeti sikereit. A tavaly június 12-én kiadott Loose című harmadik albumán a Gwen Stefani által kikövezett utat választotta, és élvonalbeli világsztárrá nőtte ki magát.

A legjobb nemzetközi férfi előadó – Justin Timberlake
Az egykori *NSYNC szépfiúja már a 2002 novemberében megjelent Justified című szólólemezével nyilvánvalóvá tette, hogy egy ideig bérelt helye lesz a popelőadók élmezőnyében. A második, tavaly szeptember 11-én kiadott FutureSex/LoveSounds című eklektikus popalbumán ízelítőt ad a jövő popzenéjéből, ami nagyrészt a közreműködőknek köszönhető, a legkeresettebb producerek: Timbaland, Rick Rubin és will.i.am voltak a segítségére.

A legjobb nemzetközi zenekar – The Killers
A legjobb nemzetközi album – The Killers: Sam’s Town
Az új hullámo és a posztpunk örökségét a mába a legsikeresebben átültető amerikai csapat Las Vegasban alakult meg 2002-ben. Egy független londoni kiadó fedezte fel, így először a brit piacon futott be. Az első lemezén a The Cure, a Duran Duran és a New Order hatása érződik. Az együttes tavaly október 2-án megjelent második albumán Bruce Springsteent és a U2-t idéző stadionrockos hangzással állt elő.

A legjobb nemzetközi újonc – Orson
Az öttagú kaliforniai zenekar gitárközpontú, dallamos rockzenét játszik, leginkább a Maroon5-val mutat rokonságot. Odahaza, az USA-ban egyelőre ismeretlen. Bemutatkozó dala, a No Tomorrow tavaly márciusban egy hétig vezette a brit kislemezlistát. A bravúrnak ugyan volt némi szépséghibája: a felvétel minden idők legkevesebb példányszámban értékesített listavezetője, a trón megszerzéséhez elegendő volt 17 694 eladott példány.

Életműdíj – Oasis
A Gallagher fivérek bandája a brit popzene elmúlt másfél évtizedének legjelentősebb zenekara. A ’94-es Definitely Maybe és a ’95-ös (What’s The Story) Morning Glory? című lemezei a brit zenetörténet két kultikus darabja. Az együttes hatodik stúdióalbuma Don’t Believe The Truth címmel 2005. május 30-án került a boltokba. A zenészek tavaly november 20-án karrierösszegző válogatással rukkoltak elő Stop The Clocks – The Best Of Oasis címmel. (Új Szó)

Puha József

2007. 02. 20.

A cikk küldése emailben A cikk nyomtatása

Neked mi a véleményed?

Puha József 2007. 02. 20. 0:00
Neked mi a véleményed a cikkről?

Nick-név:

Ellenőrző kód
Ellenőrző kód:

Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.

Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »

A BRIT Awards után cikk képei
BRIT Awards - A BRIT Awards utánBRIT Awards - A BRIT Awards után