Hírek Bulik, koncertek Fesztiválok Interjúk Lemezajánló Fotók / videók Fórum Képeslap Linktár

Hírek

Az esélytelen csend

The X Factor - Az esélytelen csend

Tavaly sok brit akarta azt, hogy ne a hazai The X Factor aktuális győztese uralja a dalok listáját karácsonykor. Összefogásuk sikerrel járt. Idén még többen szerették volna, ám már november derekán egyértelmű volt, hogy ezúttal nem járnak sikerrel, a sok kezdeményezés ugyanis megosztotta a közönséget.

A 2004-ben indult The X Factor sok mindent megváltoztatott a brit zenei életben. Egyebek mellett megszüntette a harcot a karácsonyi lista első helyéért. Korábban már októberben elkezdődött a találgatás, vajon kik esélyesek a rangsor ünnepek alatti vezetésére. Nemcsak előadók és együttesek, hanem lemezcégek, sőt zenei stílusok is versenyeztek egymással. Aztán jött a tehetségkutató, s a közkedvelt harc megszűnt. A tévéműsor december közepén ér véget, a győztestől gyorsan megjelentetnek egy felvételt a versenyben előadott zeneszámok közül, s mellette másnak nincs esélye. Vagyis négy évig úgy tűnt, a The X Factor győztese a slágerlistán is legyőzhetetlen.

The X Factor - Az esélytelen csend

Először tavalyelőtt indult társadalmi összefogás, de nem sikerült megakadályozni a tévéműsor akkori győztese, Alexandra Burke karácsonyi trónszerzését. Két átlagember, Jon és Tracy Morter tavaly a Rage Against the Machine 1992-es, karácsonyinak semmiképpen sem nevezhető Killing in the Name című dalát küldte versenybe, és felszólította a műsor ellentáborát, hogy minél nagyobb számban vegye meg az online zeneáruházakban. Maxi CD-n nem volt forgalomban. A kezdeményezés hatalmas kampánnyá nőtte ki magát, és a rapmetált játszó kaliforniai zenekar legyőzte a The X Factor hatodik sorozatának győztesét, Joe McElderryt, s karácsonykor listavezető volt. A következő héten aztán Joe jutott fel a csúcsra a The Climb című felvétellel, de az már jóval kisebb hírértékkel bírt. A kampány jót tett a brit zeneiparnak, karácsony előtt a párharc volt a legfontosabb téma zenei berkekben.

A tavalyi sikerből eredően idén több kezdeményezés indult azzal a céllal, hogy ismét le kell győzni a győztest, aki – mint december 12-én kiderült – Matt Cardle. A megoszlásnak köszönhetően azonban a southamptoni születésű fiatalember könnyedén elfoglalta a lista élét a Biffy Clyro skót rockegyüttes Many of Horror című tavalyi dalának átdolgozásával, amely a When We Collide címet viseli – 439 007 példány fogyott belőle a megjelenés hetében a szigetországban.

A legnagyobb siker egy Facebookon indult kampányt övezte, amelynek gyümölcseként a The Trashmen minnesotai zenekar 1963-as Surfin’ Bird című slágere a harmadik helyen nyitott. A The X Factor ellentáborának egy következő csoportja az eredeti Biffy Clyro-felvételt választotta, amely a rangsor nyolcadik helyére érkezett meg.

A legérdekesebb kezdeményezés a Cage Against the Machine volt. Ennek keretében egy sereg veterán és fiatal előadó, együttes – többek közt a Heaven 17, a The Kooks, a Madness, az Orbital vagy Mr Hudson – újra rögzítette az 1992-ben elhunyt John Cage híres 4’33” című 1952-es dalát – a három tételből álló szerzemény 4 perc 33 másodperc csend, pontosabban a környezet zajai alkotják. Kezdetben viccnek tűnt az ötlet, hogy Cage zeneszámának új verzióját kellene a karácsonyi lista csúcsára juttatni. Idővel viszont egyre több támogatót és a sajtóban egyre nagyobb publicitást kapott a kezdeményezés. Akárcsak az eredeti változatnál, a zenészeknek ezúttal is oda kellett ülniük a hangszereik mellé, amiket nem szólaltattak meg, a felvételben csak a természetes zaj hallható. „Soha életemben nem hallottam zenészeket két másodpercnél hosszabb ideig csendben maradni. Egyszerűen csak szerettem volna tapasztalni, milyen az” – mondta Suggs a Madnessből. „Ez egy műalkotás. Jó volt részt venni benne” – vallotta Luke Pritchard, a The Kooks énekes-gitárosa. „Amikor először hallasz erről, azt hiszed, vicc. De hányszor van alkalmad arra, hogy négy perc harminchárom másodpercig csak hallgass és gondolkodj? Épp elég zaj van a világban, ez kiváló alkalom az embereknek arra, hogy kicsit elgondolkodjanak” – nyilatkozta Mr Hudson r&b-zenész. „Először csak azon jár az eszed, hogy csendben kell maradnod. Aztán hallgatod a stúdió hangjait. Végül eljutsz arra a szintre, amikor csak magadra és a gondolataidra koncentrálsz, elfeledkezel arról, hogy mások is vannak körülötted” – elmélkedett dan le sac.

A „stúdiómunkát” Paul Epworth producer irányította. A dalhoz remixek is készültek! A 4’33” új verziója persze esélytelen volt a brit lista első helyének megszerzésére, a 21. pozíciót foglalta el. A bevételeit öt jótékonysági szervezet: gyerekek zeneoktatásával és zeneterápiával foglalkozók, valamint a CALM kapja, amely az öngyilkosságra hajlamos fiatalokat karolja fel. (Új Szó)

Karácsonyi brit listavezetők
1990 – Cliff Richard: Saviour’s Day
1991 – Queen: Bohemian Rhapsody / These Are the Days of Our Lives
1992 – Whitney Houston: I Will Always Love You
1993 – Mr Blobby: Mr Blobby
1994 – East 17: Stay Another Day
1995 – Michael Jackson: Earth Song
1996 – Spice Girls: 2 Become 1
1997 – Spice Girls: Too Much
1998 – Spice Girls: Goodbye
1999 – Westlife: I Have a Dream / Seasons in the Sun
2000 – Bob the Builder: Can We Fix It?
2001 – Robbie Williams & Nicole Kidman: Somethin’ Stupid
2002 – Girls Aloud: Sound of the Underground
2003 – Michael Andrews & Gary Jules: Mad World
2004 – Band Aid 20: Do They Know It’s Christmas?
2005 – Shayne Ward: That’s My Goal
2006 – Leona Lewis: A Moment Like This
2007 – Leon Jackson: When You Believe
2008 – Alexandra Burke: Hallelujah
2009 – Rage Against the Machine: Killing in the Name
2010 – Matt Cardle: When We Collide

Puha József

2010. 12. 30. 8:26

A cikk küldése emailben A cikk nyomtatása

Neked mi a véleményed?

Nick-név:

Ellenőrző kód
Ellenőrző kód:

Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.

Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »

Az esélytelen csend cikk képei
The X Factor - Az esélytelen csendThe X Factor - Az esélytelen csend