Hírek Bulik, koncertek Fesztiválok Interjúk Lemezajánló Fotók / videók Fórum Képeslap Linktár

Hírek

Add uram, de rögtön!

Zeneletöltés - Add uram, de rögtön!

Mi is beszámoltunk arról, hogy Nagy-Britanniában tavaly hét százalékkal kevesebb nagylemezt értékesítettek, mint tavalyelőtt. Különálló dalokból viszont még soha nem adtak el olyan sokat, mint 2010-ben. A kialakult helyzet változtatásokra készteti a zenei élet háttérembereit.

A szigetországban egy ideje bevett gyakorlat, hogy a slágernek szánt dalokat először a rádióállomások sugározzák, és csak hetekkel később szerezhetők be digitális formátumban, esetleg maxi CD-n is. A rádiós premier és a megjelenés között sok esetben öt-hat hét is eltelik. A zeneszámok túlnyomó többségénél ezt a módszert alkalmazzák. Februártól azonban két multinacionális lemezcég, a Universal Music és a Sony Music szakít ezzel a stratégiával. „A módszer az internet korában idejétmúlt. A mai fiatalok szótárában nem szerepel a várakozás szó, a vágyaikat azonnal ki akarják elégíteni” – nyilatkozta a Universal illetékese. A két kiadó újdonságainak rádiós és piaci debütálása ezentúl egybeesik, tehát amint elkezdik sugározni a rádiók, már megvásárolhatók lesznek.

Zeneletöltés - Add uram, de rögtön!

A bevett gyakorlaton valóban változtatni kellett. Az új dalok a világháló illegális csatornáin ugyanis már rögtön beszerezhetők, a rádiós premiert követően azonnal megjelennek az ilyen-olyan zenemegosztó oldalakon. A kimutatások szerint napjainkban egy-egy új felvétel iránti érdeklődés – a Google-keresések száma alapján – két-három héttel a rádiós bemutatás után tetőzik, tehát mire megjelenik, a közönség jelentős része már illegálisan beszerezte, vagy meg is unta. A két lemezcég reméli, hogy a változtatások a kalózkodást is visszaszorítják, mivel a türelmetlen érdeklődők eddig kénytelenek voltak az illegális csatornákat használni.

A brit slágerlistákat összeállító The Official Charts Company szerint az új stratégia a dalok rangsorát is átalakítja. Eddig a sikeres zeneszámok a rádiós felvezetésnek köszönhetően a kiadás után a lista élére, élmezőnyébe iratkoztak fel, a felcsigázott érdeklődők ugyanis egyszerre szerezték be, aztán hamar el is hagyták az összesítést. Februártól bizonyára sokszor találkozunk olyan felvételekkel, amelyek lassan kúsznak felfelé. Úgy, ahogy ezt Jessie J első slágere esetében láthatjuk. A Do It Like a Dude című dalánál szegről-végről az új módszert alkalmazták – a szerzemény rádiós és piaci debütálása között tíz nap telt el. A rangsor 25. helyén kezdett, majd a 30., 29., 34., 21., 18. pozíciókban szerepelt. A múlt héten jutott be a tízes mezőnybe, az ötödik helyre jött fel, s a héten már az ezüstérmes pozícióban tanyázik. Jessie J üdvözölte a bejelentett változtatásokat. Az énekesnő megnyerte a BBC Sound of 2011 szavazást, vagyis a szakma az év legnagyobb reményű újoncának kiáltotta ki.

A másik két multinacionális világcég, az EMI és a Warner egyelőre nem vezeti be a stratégiát. „Nem hiszünk abban, hogy minden előadónál ugyanazt a módszert kell alkalmazni. Egyeseknél a mostani gyakorlat a sikeres, másoknál az azonnali elérhetőség” – olvasható az EMI nyilatkozatában.

Puha József

2011. 01. 31. 8:20

A cikk küldése emailben A cikk nyomtatása

Neked mi a véleményed?

Nick-név:

Ellenőrző kód
Ellenőrző kód:

Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.

Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »

Add uram, de rögtön! cikk képei
Zeneletöltés - Add uram, de rögtön!Zeneletöltés - Add uram, de rögtön!