Hírek Bulik, koncertek Fesztiválok Interjúk Lemezajánló Fotók / videók Fórum Képeslap Linktár

Lemezajánlók

Palya Bea: Ribizliálom /könyv/ (Libri)

Palya Bea - Palya Bea: Ribizliálom /könyv/ (Libri)

Na nehogy már egy harmincas énekesnő életrajzi kötettel rukkoljon elő, aki mögött se olyan nagy karrier, se olyan nagy tapasztalat, se olyan komoly életút nincs, amivel egy 320 oldalas könyvet meg lehet tölteni! Logikusnak tűnő érvek, de hát innen szép nyerni.

Palya Bea életrajzi kötete nem az, aminek látszik: szó sincs önmegdicsőülésről, világmegváltásról és kegyes, kulisszák mögé engedő pillantástokról. Itt bizony titok van, még ha nem is biztos, hogy az énekesnőnek ez volt az első számú célja e könyvvel. Mégis: elárulja a titkot arról, hogyan képes csodákra a hangjával, miképp születnek a sablonmentes dalszövegei, mivel fogja meg a legkülönbözőbb emberekből álló közönségét. Merthogy a gyerek-táncháztól a nevelőotthonos, cégbulis, müpás fellépéseken át a Palya-udvarig meg a Carnegie Hall-i koncertig terjedő karrier majd’ minden korcsoportot megérint.

Igaz, ezért a hallgatóságának is meg kell dolgoznia, fel kell fedeznie őt. Beába ugyanis nem könnyű belefutni: nem címlapsztár, nincs körülötte botrány, a csapból sem folynak a dalai, s mellbedobással sem fekteti két vállra a férfimagazinok főszerkesztőit, csakhogy reflektorfénybe kerülhessen. Akik viszont látták és hallották őt, tudják, hogy egy jelenség. Jó értelemben. Csodákra képes, s úgy varázsolja el a befogadót, hogy közben mindvégig emberi, nem egy megfoghatatlan és megközelíthetetlen művész.

Persze attól, hogy valaki jól énekel és dalszövegeket ír, még nem biztos, hogy egy könyvet is képes kiadni magából/magáról. A játékos-merész stílus-kavalkáddal induló téma- és útkeresés végül irányt talál: bár a gyerekkortól és a szülőfalutól indul, az idősíkok és történetszálak olyan vadul keverednek, mint Alejandro González Iñárritu 21 gramm című, kétszeres Oscar-jelölt mozijában. A mexikói rendező (hoppá, vajon miért Mexikó az egyik kulcsfontosságú hely Palya Bea életében?!) annak idején azzal magyarázta, hogy szembe ment a hagyományos történetmeséléssel, mert szerinte az emberek is hozzá hasonlóan osztják meg életük apró sztorijait. Egy-egy figuráról vagy helyzetről egy másik vagy harmadik kaland ugrik be, ami könnyen lehet, hogy az eredetihez képest előbb, esetleg később történt, ám a sok elkalandozás csak-csak visszatalál az alaptörténethez, mely végül sokkal színesebbé, gazdagabbá válik.

Ezt érezni Beánál is, s e szerkesztés kicsit zavarosnak tűnhet az énekesnő pályafutását kevésbé ismerő, ám azt időrendben megismerni vágyó számára, de a már-már zavarba ejtően őszinte, intim magánéleti részletek (szüzesség-elvesztés, abortusz, víz alatti lánykérés, szülőkhöz való viszony) vagy az olyan szívmelengető-elgondolkodtató részek, mint a vak, gyermekotthonos, leánynevelős meg javítóintézetis gyerekekkel közös élmények mindezek felett átlendítik az olvasót.

Apropó intimitás: a trenddel ellentétben ez a kitárulkozó őszinteség cseppet nem öncélú: Bea számára az értelem és az érzelem, a barátok és egyéb kapcsolatok, s az általuk nyert tapasztalatok nem csak az életben fontosak, de a színpadon, a dalokban, zenékben, lemezekben is lecsapódnak. Precíz leírásának köszönhetően világossá válik a (nem) mindig tudatos alkotói folyamat, ahogy a semmiből valami lesz.

Olyan jó megismerni, hogy a hozott és kapott adományok, mint az ereiben csörgedező, a zenei forrást tápláló cigány vér meg a gyerekkori táncház és éneklések, a Bagról Budapestre felkerült lányt megkörnyékező, újabb és újabb zenei világokat feltáró zenészek, szerelmek, a nagyvilágban tett kalandozások a fejlődés hosszú útjának olyan makadám kövei, melyekhez szenvedés, küzdelem, magasságok és mélységek, valamint kitartás és elhivatottság társul. Mindazt a tudást, amivel Bea bír, nem lehet könyvekből, énektanároktól tanulni, s a puszta tehetség is kevés hozzá.

Őszinte könyvet kapunk, hiszen Bea hitvallása az őszinteség, az érzelmek kimondása, de ez sem jött számára csak úgy, ahogy a munka- és egyéb kapcsolatokért is meg kellett dolgozni. Persze kulisszatitkok és anekdoták is várnak a nyájas olvasóra az utolsó pillanatban kijavított hibás mastertől a Jack Bauerrel való turnézáson át az Amerika című dal megszületésnek mesébe illő megszületéséig, miközben Bea számára bizony terápiás célú belső kiírások sora és egy kemény önmagával való szembenézés is e könyv, külső-belső csatákkal, vívódásokkal – még a kötet címe sem volt könnyű szülés. Bár a szerelmek és kapcsolatok sokasága a kötet közepén egy kicsit soknak tűnik, az azt követő befejezés – a maga direkt késleltetett szülői részeivel – örömteli: hazai és nemzetközi elismerések, kapolcsi és Carnegie Hall-i sikerek, túlhajszoltságok és padlófogások, érzelmi szárnyalások és bukások, menedzserek, lemezkiadó-vezetők és kisebb-nagyobb csodák kíséretében Palya Bea végül önmagára és belső békéjére, sőt, még annál is többre lel. S e folyamat lelki megismerése által talán nem csak a rajongók információéhsége csillapodik, de a szimpla olvasó is gazdagabb lesz.

Balajti Péter

2012. 04. 15. 12:41

A cikk küldése emailben A cikk nyomtatása

Neked mi a véleményed?

Nick-név:

Ellenőrző kód
Ellenőrző kód:

Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.

Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »

Palya Bea: Ribizliálom /könyv/ (Libri) cikk képei
Palya Bea - Palya Bea: Ribizliálom /könyv/ (Libri)