Lemezajánlók
Mark Ronson: Uptown Special. (Columbia/Sony Music)
Bőrszíntől független a fekete zene – ez az egyik nagy tanulsága Mark Ronson 2015-ös albumának. A másik pedig, hogy a zenetörténelem ismétli önmagát. A több hangszeren kiválóan játszó dalszerző Mark Ronson ezúttal is nagyágyúkkal dolgozott, ám most először fordult elő vele, hogy egyszerre hódította meg a brit és amerikai slágerlistát.
Ez idén egy híján negyven esztendős angol zenész, gitáros, billentyűs, lemezlovasról hamar kiderült, hogy tud valamit. 2003-as debütáló korongján már olyan művészek vendégeskedtek, mint Sean Paul, Nate Dogg, Mos Def vagy Jack White, második sorlemezére „jegyet váltott” Amy Winehouse, Robbie Williams, a Kasabian és Lilly Allen is, harmadik albumán pedig többek közt Boy George és a Duran Duran-ból ismert Simon LeBon erősítette a szereplőgárdát.
A nemzetközi sikerhez azonban mindez kevésnek bizonyult: a nagy áttörést a művész 2015-ös albuma, az Uptown Special., s rajta a Bruno Mars-szal rögzített Uptown Funk. A hetvenes évek végét és a nyolcvanas évek elejét idéző funk-fergeteg egy sor slágerlistát meghódított a világon. Tarolt az USÁ-ban, az Egyesült Királyságban, Ausztráliában és Magyarországon is. Hazánkban a MAHASZ Top 40-es Rádiós játszási listán február elején szerezte meg a vezető pozíciót, s bő két hónap elteltével sem engedte azt át más felvételnek...
Ráadásul az új album véletlenül sem egyslágeres produkció, még akkor sem, ha háromszor is helyet kap rajta ugyanaz a szerzemény – a Stevie Wonder harmonikajátékával gazdagított, s az ő zenei világát idéző, lemezt indító Uptown's First Finale és a korongzáró Crack In The Pearl Part II., no meg a középtájon felcsendülő Crack In The Pearl ugyanaz a melódia, némileg más szöveggel és hangszereléssel.
Van itt mindenféle zenei hatás a múltból, melyet az akkor már élők jó eséllyel örömmel fogadnak, napjaink fiataljait pedig úgy varázsolhatják el, mint a hetvenes évek lázadói ifjait. A jól felépített anyag keretes szerkezetéről már esett szó, az álomból finoman ébresztő nyitányt Santanára emlékeztető latinos blues-rock követi, esélyt adva a hallgatónak, hogy magához térjen. Merthogy a Mystikallal felvett folytatás egy feszes funk: a Feel Right James Brown-t idézi, hogy aztán a Kool & The Gang stílusában fogant, a rádiók által agyonjátszott Uptown Funk és Bruno Mars diktálja az ütemet. Lassítani azonban továbbra sem enged Mark Ronson, a Can't Lose moroderes funky-diszkóval csalja elő az ember lábából a bugit...
A tempóváltást ügyesen teremti meg a Daffodils, hiszen a menetelős ütemhez társuló basszusgitár funkyja kissé pszichedelikus énektémát kap Kevin Parkertől, melyet egy improvizációs elektromos gitárbetét is színesít, analóg szintivel megbolondítva. A kísérletezős darabot a felvezetőben már megidézett Prince-re emlékeztető Crack In The Pearl követi, hogy aztán nyitányában a Steppenwolf-féle Born To Be Wild-hangulatot elevenítse meg az In Case of Fire, mely a lemez leggyengébb darabja. A Leaving Los Feliz beszívott, torzítós blues-rockjából az Andrew Wyatt hangjával megtámogatott Heavy And Rolling emeli ki a hallgatót, hogy aztán szintén az ő énekével kísért lemezzáró, az eredetinél feszesebb tempójú Crack In The Pearl Part II. bizonyítsa: minden jó, ha a vége jó.
Mark Ronson korongja izgalmas anyag: egyszerre újítás és főhajtás, egyediség és ismétlés, trenddiktálás és múltidézés – nagyon magas fokon. Cseppnyi jóindulattal ugyan, de megvan az öt alá.
Tracklista:
1. Uptown's First Finale (közreműködik: Stevie Wonder & Andrew Wyatt)
2. Summer Breaking (közreműködik: Kevin Parker)
3. Feel Right (közreműködik: Mystikal)
4. Uptown Funk (közreműködik: Bruno Mars)
5. I Can't Lose (közreműködik: Keyone Starr)
6. Daffodils (közreműködik: Kevin Parker)
7. Crack In The Pearl (közreműködik: Andrew Wyatt)
8. In Case of Fire (közreműködik: Jeff Bhasker)
9. Leaving Los Feliz (közreműködik: Kevin Parker)
10. Heavy And Rolling (közreműködik: Andrew Wyatt)
11. Crack In The Pearl Part II. (közreműködik: Stevie Wonder & Andrew Wyatt)
2015. 04. 18. 13:45
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Turizmus és kultúra a munkaerőpiacon – állás Pécs környékén
A vidéki álláslehetőségekkel kapcsolatban hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy ha az ipari tevékeny..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..