Lemezajánlók
Leonard Cohen: Can't Forget – A Souvenir of The Grand Tour (Columbia/Sony Music)

Irigylésre méltó módon kényezteti rajongóit a zenészköltő: a 80 éves mester hat év alatt két sorlemezt és öt különleges koncertanyagot jelentetett meg. Utóbbiak közé tartozik a tízdalos Can't Forget – A Souvenir of The Grand Tour, melynek 2012–2013-ban rögzített felvételeinek közel felét kiadatlan Cohen-nóták, illetve exkluzív feldolgozások teszik ki.
Leonard Cohen egyszerűen nagyszerű hangszerelésű dalai többségének óriási előnye, hogy stúdióban, illetve koncerten rögzítve is hasonló hangzást, minőséget képviselnek. Így aztán a mostani, tízdalos koncertcsomag, melynek számos helyszínen rögzített változatai között éppúgy találunk hangpróbán készült, közönségzaj nélküli darabot, mint diszkréten fel-, valamint lekevert nézőtéri akusztikájú felvételt, tiszta és egységes élményt kínál.
A dalszerző-költő dalait előszeretettel dolgozzák fel mások, elég csak Zoránra gondolni, aki Volt egy tánc címmel vitte sikerre a Take This Waltzot, de említhetjük Rufus Wainwrightot is: az ő előadásában szólt a Hallelujah az első Shrek moziban. E gyűjteményen azonban két tétel esetében is fordul a kocka: Quebec-ben a kanadai város zenei büszkesége, Georges Dor 1966-os dala, a La Manic nyer új hangzást, s valahol új értelmet a Cohen-féle megszólaltatás során, ám legalább ennyire érdekes a country-énekes George Jones repertoárjából kölcsönzött, a műfaj jellegzetes hajlításai nélkül hallható, erős vokál-jelenléttel bíró Choices, amit Új-Zélandon rögzítettek egy Cohen-hangpróbán.
Ami viszont kevésbé jó hír, hogy a fenti két dal emlékezetesebb a művész friss, lemezen csak itt hallható szerzeményének egyikénél. A Never Gave Nobody Trouble egy hamisítatlan, ugyanakkor cseppet sem emlékezetes blues. Szerencsére a másik újdonság, finoman lüktető Got A Little Secret nem okoz csalódást. Sőt!
Ami a további felvételeket illeti, több olyan alkotást is találunk, melyek nem először hallhatóak Cohen-koncertlemezen. A Field Commander Cohen című nyitódal például az 1979-ben rögzített, ám csak 2001-ben megjelent turnélemez címadójaként is ismert, s érdekessége, hogy megidézi a Rum & Coca Cola című egykori világslágert. Hasonló a helyzet a Joan of Arc esetében is, mely a '94-es Cohen Live feliratú lemezen is felcsendül, igaz, ott még nem a Webb Sisters kíséri e dalban a művészt. Igaz, a lemez címadója, az 1989-es I Can't Forget viszont most hallható először Cohen-koncertlemezen, akárcsak az összeállítás talán két legemblematikusabb darabja, a Light as The Breeze és a Night Comes On.
A kiadványt záró Stages ugyanakkor több szempontból is érdekes produkció: a Tower of Song alapjára Ausztráliában koncerten monologizáló előadó közönségét többször is megnevettető mondandójához ügyesen hozzáillesztik az eredeti dal németországi hangpróbán rögzített változatát. S a kombinált szöveg, akárcsak a többi dalszöveg – helyet kapott a kiadvány borítófüzetkéjében.
Sokszínű összeállítás, mely joggal kerül majd a megszállott rajongók gyűjteményébe, összességében azonban elmarad az utóbbi évek Leonard Cohen-kiadványaitól. Félreértés ne essék, a Can't Forget – A Souvenir of The Grand Tour nem rossz, de nem is tökéletes. Négyes.
Tracklista:
1. Field Commander Cohen – hangpróba, 2012. november 3., Denver
2. I Can't Forget – koncertfelvétel, 2012. augusztus 25., Koppenhága
3. Light as The Breeze – koncertfelvétel, 2012. szeptember 11., Dublin
4. La Manic – koncertfelvétel, 2012. december 2., Quebec
5. Night Comes On – koncertfelvétel, 2012. szeptember 6., Mönchengladbach
6. Never Gave Nobody Trouble – hangpróba, 2013. augusztus 17., Odense
7. Joan of Arc – hangpróba, 2012. december 2., Quebec
8. Got A Little Secret – hangpróba, 2013. december 21., Auckland
9. Choices – hangpróba, 2013. december 14., Christchurch
10. Stages – koncertfelvétel, 2013. december 2., Sydney/hangpróba, 2013. július 14., Hamburg
2015. 06. 30. 17:48
További Leonard Cohen cikkek
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Lemezajánlók

Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..

Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..

Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..
Koncert & party beszámolók

Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..

Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..

Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Interjúk

Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..

Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..

„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..