Hírek Bulik, koncertek Fesztiválok Interjúk Lemezajánló Fotók / videók Fórum Képeslap Linktár

Lemezajánlók

Katinka: Nekem ez jár (Magneoton/mTon)

Katinka - Katinka: Nekem ez jár (Magneoton/mTon)

Ha rangsorolnom kellene a dalokat, a nagylemez egyetlen átdolgozását, az angolul előadott Greatest Love of All címűt tenném a végére. Nem azért, mert bármi kívánnivalót hagy maga után, hanem mert meglepetés nélküli, egyszerű másolás. Kunovics Katinka kiválóan énekli, de semmi pluszt nem ad Whitney Houston 1986-ban hódított világslágeréhez.

Persze, úgy nem is lehet, hogy az előadó közben hű marad az eredeti verzióhoz, a változáshoz más stílusba kellett volna ültetnie. Akkor viszont kilógna az albumról. Szóval rendben van ez így. Úgy gondolom, ezzel mindent elárultam az egykori romanticos énekesnő első szólólemezéről. Ha a kiválóan elénekelt átdolgozás – fogalmazzunk így, kicsit képzavarosan – a legértéktelenebb gyöngyszem, akkor a többi kilenc felvételnek csúcsmunkának kell lennie. Valóban az.

Szerintem a Greatest Love of All az album kötelező dala. Sejtem, miért került fel: Katinka bizonyítani akar. Az általános vélemény bizonyára az volna, hogy nincs szüksége a bizonyításra, aki számít, tudatában van a tehetségének, ám jobban belegondolva nem hunyhatunk szemet afelett, hogy főszereplőnk pályafutása az utóbbi években minden szempontból mellékvágányra futott. A jól induló Romanticot Győző, a frontember teljesen ellehetetlenítette, s ez társai, a lányok karrierjére is alaposan kihatott. A trió ékes bizonyítéka annak, amikor a minőséget értéktelen, giccses külsőségekbe ágyazva kínálják – valószínűleg azért, mert csak így értékesíthető. Életem egyik legrosszabb koncertélménye éppen a Romantic fellépése volt. Valamelyik múltbeli barátnőm szedett rá, mert amúgy én ritkán járok popkoncertre, bennem az élő fellépések az esetek többségében rontják az előadóról, zenekarról kialakult képet. Az első pillanattól ordított a tagok közti tudásbeli és értelmi különbség. Ráadásul a lányok a párbeszéd során kénytelenek voltak Győző szintjére süllyedni, ami kínos szituációkat eredményezett. Nyilván nekik kellett változniuk, a portékájukat ugyanis a frontember, az irányító adta el. Később, ahogy – a bulvárnak köszönhetően – egyre nagyobb ló került Győző alá, úgy rántotta magával Katinkát és Zsuzsit is. A Romantic utolsó egy-két évében már őket sem vette komolyan a közvélemény, amire részben bizonyíték, hogy ők is egyre nagyobb teret kaptak a bulvársajtóban. Katinka most – szemmel láthatóan és füllel hallhatóan – a megérdemelt helyét próbálja elfoglalni a popzenei életben, s bizonyára úgy gondolta, ehhez kell egy komoly tudást igénylő nemzetközi sláger. A választás tökéletes, a Greatest Love of Allt csakis képzett, első osztályú énekesnő tűzheti a repertoárjára.

A kezdet tehát jól alakult. A Katinka mellett Jónás Andreával – az ő helyére a második korongon Völgyi Zsuzsa lépett – és Győzővel verbuvált Romanticot azzal a céllal alapították, hogy a fiatalok megismerhessék a romák zenei kultúrájának egy szeletét, a populáris stílusokat ötvözte roma zenével. A csapat azután lemezről lemezre veszített a komolyságából, Győző, később a Győzike show miatt. Zeneileg az albumain a két lánynak és a háttércsapatnak köszönhetően nem prostituálódott (a koncerteken igen), például az utolsó nagylemeze, a tagok közti első komolyabb nézeteltérések felszínre törése után, új szerző- és háttérgárdával készült, 2006 márciusában kiadott Kell ez a nő című meglepően jól sikerült, még Győző ténykedése sem annyira romboló rajta, mint az előzőeken. Fokozatosan azonban minden levegő elfogyott a Romantic körül, s ma már a frontemberrel semmilyen zene sem adható el. Ezt támasztja alá a trió utolsó albumának lanyha fogadtatása, és a tévébohóc új formációja, a Győző & Veronica tavalyi karácsonyi piacra megjelent nagylemezének égbekiáltó bukása. Érdekes dolog ez, az ember azt feltételezné, hogy aki ennyit szerepel mindenhol, annak valódi dolgai iránt is nagy az érdeklődés – minőségtől függetlenül –, ám Győző esetében ez nincs így, ő a show-jával mindent lerombolt maga körül, és örökre hazudozó, ki- és beszámíthatatlan, ripacs tévébohóccá vált. Ebből a szerepkörből soha többé nem fog (tudni) kilépni.

Nézzük az 1977-es születésű Katinka előéletét. Zenészcsaládból származik. A nagyapja testvére volt az első diplomás roma cimbalomművész Magyarországon. Hősünk naponta hallgatta zongorán tanuló nővére gyakorlását, mígnem kilencévesen ihletet kapott, és ő is zongorázni kezdett. Tizenhat évesen Horváth Eszternél klasszikus hangképzést tanult, ötvenes évekbeli dzsessz-sztenderdeket énekelt zongorakísérettel. Benevezett az 1996-ban megrendezett utolsó Ki Mit Tud?-ra, a dzsessz-ének kategóriában indult, és a középdöntőig jutott. 1997-ben Babos Gyula elhívta az induló Babos Project Romani nevű formációjába. 1999-ben azután jött a hatalmas médiahátszelet kapó Romantic, és innentől kezdve már ismert a történet. Miután a csapat minden komolyságát elveszítette, Katinka és Zsuzsi úgy döntött, hogy pályafutásukat Győző nélkül folytatják. Egy ideig ragaszkodtak a Romantic névhez, majd rájöttek arra – ami sejthető volt –, hogy a frontemberükkel együtt a név is elhasználódott, ezzel nem tudnak érvényesülni, s helyette tiszta lapot nyitottak, de már külön-külön.

Katinkáról a Romantic feloszlása után leginkább a kilóival vívott harca és véget ért társkapcsolata révén lehetett hallani, javarészt természetesen a bulvárnak köszönhetően. Szóval nemcsak a szakmai, hanem a magánélete is romokban hevert. Egy interjúban arról beszélt, hogy megpróbál kilábalni a válságból. A június végén megjelent Nekem ez jár című albumával sikerült is neki!

Attól függetlenül, szólóban miképp alakul Katinka karrierje, hálás vagyok a sorsnak, hogy ez a nagylemez elkészült. Mert – ahogy a cím is mondja – ez járt neki. A szakma hiába hangoztatja úton-útfélen, milyen tehetséges, Győző árnyékából – akármilyen furcsán hangzik is – csak ezzel tudott kilépni. A közönség legnagyobb részében ugyan örökre megmarad romanticos Katinkának, de azért most megmutatta, egymaga is boldogul. Az album teljesen más hangzást képvisel, mint az egykori trió. Az énekesnő a könnyen befogadható, mégis igényes, a popot és dzsesszt ötvöző, romantikus zenéjével egy másik csoportot céloz meg, leginkább a harmincas korosztályt. Az új zenei környezetben végre a tiszta, nagyon kellemes énekhangja is tökéletesen érvényesül. A tíz szerzeményből nyolc a Romantic mögött álló – leszámítva az utolsó, Kell ez a nő című korongot – Harmath Szabolcs zeneszerző és Orbán Tamás szövegíró munkája, a Három napja című felvétel zenéjét pedig Katinka írta. Elsőként a lemezen két változatban (albumverzió és Superboy mix) hallható Bárcsak lennék… című dalhoz készült videoklip – maxi CD-n már korábban, még februárban napvilágot látott.

A Nekem ez jár című nagylemez új fejezetet nyitott Kunovics Katinka pályafutásában. És erre a fejezetre szerencsére egyre többen kíváncsiak: az album szépen fogyogat. (Új Szó)

Puha József

2008. 10. 14.

A cikk küldése emailben A cikk nyomtatása

Neked mi a véleményed?

Puha József 2008. 10. 14. 0:00
Neked mi a véleményed a lemezről?

Nick-név:

Ellenőrző kód
Ellenőrző kód:

Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.

Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »

Katinka: Nekem ez jár (Magneoton/mTon) cikk képei
Katinka - Katinka: Nekem ez jár (Magneoton/mTon)